HUBUNGI KAMI

HUBUNGI KAMI
PEJABAT PENTADBIRAN KOR SUKARELAWAN POLIS SISWA/SISWI (SUKSIS) USM

Bangunan L09, Universiti Sains Malaysia,
11800, Minden, Pulau Pinang.

Tel/Fax : 04-6534436

E-mel : suksisusm@yahoo.com.my

Blog : suksisusm.blogspot.com

COMMUNITY POLICING CAMPAIGN

Saturday, October 31, 2009

Jenis-jenis Pistol Dalam PDRM

Assalamualaikum wbt, salam sejahtera dan salam SUKSIS bersatu.

23 November 2009 merupakan tarikh yang ditunggu-tunggu semua pelatih SUKSIS USM kerana kita akan menjalani latihan menembak di Lapang Sasar Kulim, Kedah. Jadi, dalam mood peperiksaan ini apa kata kita menjenguk-jenguk pelbagai jenis pistol yang digunakan dalam pasukan PDRM termasuklah revolver .38 yang akan kita gunakan nanti.


REVOLVER SMITH & WESSON .38 M15

S&W M15 adalah model pertama dalam perolehan pertama PDRM dan masih digunakan hingga hari ini. terdapat beberapa jenis model dan kelongsong peluru. model dalam gambar ialah model 4 inci yang boleh diisi enam peluru dalam chambernya. terdapat juga model 3 inci dan 2 inci yang boleh memuatkan 5 peluru dalam chambernya.  



HK P9S


Dikeluarkan oleh firma Heckler & Koch pada tahun 1960. menggunakan kaliber .22 yang agak kecil kerana saiz pistol ini juga kecil, lebih kurang sebesar tapak tangan. kebiasaannya digunakan oleh pegawai/anggota Cawangan Khas (SB) kerana mudah disembunyikan. juga digunakan oleh pegawai wanita.


FK BROWNING HP MK2


Dikeluarkan oleh firma Browning dari Belgium. Ia merupakan antara pistol semi-auto pertama dalam perolehan PDRM. Pernah digunakan pada zaman komunis dan insugensi. Sekarang tidak lagi digunakan kerana masalah teknikal dan sedang dalam proses pelupusan.



VEKTOR SP1


Dikeluarkan oleh firma Vektor dari Afrika Selatan. PDRM memiliki dua model iaitu SP1 dan SP1 GANERAL (compact). Masih digunakan hingga sekarang.



SIG SAUER P226


----{ maklumat tidak dapat diperoleh}----



S&W5906


Dikeluarkan oleh firma Smith & Wesson. Diperoleh lebih kurang sama waktu dengan Vektor SP1. Masih digunakan hingga sekarang tetapi penggunaannya semakin berkurangan.


GLOCK 19

Dikeluarkan oleh firma Glock dari Austria.



STEYR M9


Dikeluarkan oleh firma Steyr dari Austria. Telah dihentikan penggunaannya pada 1999 kerana menghadapi masalah teknikal dan digantikan dengan model baru.



YAVUZ 16

Pistol pertama yang diperoleh dari Turki dan buatannya mirip kepada buatan Barreta dari Italy.



SIG SAUER SIG PRO SP/SPC 2022


Dikeluarkan oleh firma Sig Sauer. antara model perolehan terbaru PDRM SPC2022 tanpa kunci keselamatan. digunakan oleh kebanyakan pegawai PDRM.



WALTHER P99AS/P99QA/P99C


Dikeluarkan oleh firma Walther. Model terbaru perolehan PDRM. P99as dibekalkan kepada frontliner. P99QA dibekalkan kepada unit khas. P99C dibekalkan kepada pegawai penyiasat.



TERIMA KASIH kepada Pegawai Penyiasat Jenayah  IPD Sentul, Insp. Faizul kerana memberi kebenaran menerbitkan semula bahan-bahan daripada blognya faizuljournal.blogspot.com. Anda digalakkan melawati blog beliau sekiranya ingin mengetahui pelbagai maklumat mengenai dunia kepolisan.

No comments: